masa ibarat pedang

Thursday, March 20, 2008

Maulud Nabi

Tanggal 12 Rabiulawal tahun gajah, lahirlah junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W.
Setiap tahun kita mangadakan majlis menyambut hari keputeraan junjungan besar kita. Tapi, Cuba kita renung sedalam-dalamnya sudah sempurnakah kita sebagai umat Muhammad. Benarkah hati kita mengingatinya sebenar-benarnya atau sekadar mengikut orang lain sedangkan kita tidak tahu pun hari keputeraan Nabi jika tidak kerana kalendar mengatakan hari ini cuti sempena Maulidur Rasul. Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya. Tapi kita perlu sedar dalam dunia hari ini sebagai umat Muhammad kita perlu menempuh cabaran yang amat besar. Dunia hari ini semuanya memandang islam dari sudut fizikal bukan falsafahnya. Sempena hari keputeraan baginda kita mesti bangkit menegakkan agama ini di mata para durjana.
Betapa sayangnya Baginda pada umatnya, hayati kisah ini:-

Apabila Rasulullah SAW melihat kedatangan Jibril AS maka Rasulullah SAW pun berkata: "Wahai Jibril, tahukah kamu bahwa ajalku sudah dekat" Berkata Jibril AS, "Ya aku tahu." Rasulullah SAW bertanya lagi, "Wahai Jibril, beritahu kepadaku kemuliaan yang menggembirakan aku disisi Allah SWT" Berkata Jibril AS, "Sesungguhnya semua pintu langit telah dibuka, para malaikat bersusun rapi menanti ruhmu dilangit. Kesemua pintu-pintu syurga telah dibuka, dan kesemua bidadari sudah berhias menanti kehadiran ruhmu." Berkata Rasulullah SAW: "Alhamdulillah, sekarang kamu katakan pula tentang umatku di hari kiamat nanti." Berkata Jibril AS, "Allah SWT telah berfirman yang bermaksud,
"Sesungguhnya aku telah melarang semua para nabi masuk ke dalam syurga sebelum engkau masuk terlebih dahulu, dan aku juga melarang semua umat memasuki syurga sebelum umatmu memasuki syurga."Berkata Rasulullah SAW: "Sekarang aku telah puas hati dan telah hilang rasa susahku."


Apabila ruh Rasulullah SAW telah sampai di dada beliau telah bersabda,
"Aku wasiatkan kepada kamu agar kamu semua menjaga shalat dan apa-apa yang telah diperintahkan ke atasmu."Ali ra. berkata: "Sesungguhnya Rasulullah SAW ketika menjelang saat-saat terakhir, telah mengerakkan kedua bibir beliau sebanyak dua kali, dan saya meletakkan telinga, saya dengan Rasulullah SAW berkata: "Umatku, umatku.


Renung-renungkanlah wahai muslimin & muslimat

No comments: